Як гра з ляльками стимулює роботу мозку: дослідження вчених
Ігри з ляльками сприяють розвитку мозку. Такий висновок у процесі спільних досліджень отримали представники відомого бренду Barbie і нейробіологи з Університету Кардіффа (Великобританія).
Дослідники спостерігали за групою дітей у віці від чотирьох до восьми років, коли ті грали з ляльками «Барбі». Під час спостережень, де використовувалося спеціалізоване устаткування, було встановлено, що частина мозку, що відповідає за сприйняття й обробку соціальної інформації (до якої належить і емпатія) істотно активізувалася. Така активація відбувалася навіть у ті моменти, коли дитина гралася з ляльками одна, а не в компанії. І незалежно від статі.
Що кажуть учені
Один із керівників проєкту доктор Герсон зазначив, що дослідження дало нові результати. Ця ділянка мозку в людини зазвичай активізується, коли люди думають про почуття, переживання інших.
Граючи в ляльки, діти формують особливі світи, думаючи про ляльок, як про інших людей. Завдяки цьому відбувається своєрідна репетиція певних соціальних навичок, які важливі для подальшого повноцінного дорослого життя. Під час досліджень вчені взаємодіяли з дітьми з різних континентів і всюди результати були ідентичними.
Хто і як проводив дослідження
Для отримання інформації дітям було запропоновано кілька варіантів гри з ляльками:
- самостійно;
- з дорослою людиною;
- на планшеті з дорослим.
Водночас відбувалося зняття інформації з мозку і її фіксація.
Для гри застосовувалися не тільки ляльки, але й набори аксесуарів. Кожна дитина, яка брала участь в експерименті, починала гру з нуля. Вона не бачила і не знала, що до цього робили інші діти з ляльками. Це дало змогу дістати максимально точні результати.
Що було встановлено
Як показали результати, активність мозку була однаковою, як для самостійної гри, так і в компанії з кимось.
Втім, під час самостійної гри за планшетом активність падала, попри те, що розваги мали на увазі істотний творчий складник.
Наскільки результати досліджень є актуальними для України
Результати дослідження виявилися актуальними для різних країн і регіонів. У тому числі й для України.
Проведений представниками бренду Barbie опитування українських батьків показало, що майже 90 % всіх зазначають емпатію, як один із найважливіших соціальних чинників і навичок для повноцінного розвитку дітей. Однак тільки 37 % опитаних знали, що на її розвиток впливають гри з ляльками.
Варто зазначити, що в умовах пандемії й періодичних жорстких карантинних заходів приблизно 85 % батьків висловлюють побоювання, що діти втратять соціальні навички взаємодії. Тому 72 % батьків зазначили, що обов’язково заохотять своїх дітей на ігри, якщо будуть впевнені, що іграшка дійсно корисна.